-
10
-
Bestuur
De basismodule van het instrument is enkel toegankelijk voor bestuursleden en peilt via een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst naar acht dragers van beleidsvoerend vermogen. Onder meer zaken als doeltreffende communicatie, gedeeld leiderschap en innovatief vermogen komen hierin aan bod.
Daarnaast kan een schoolbestuur deze basismodule uitbreiden met drie optionele modules.
Een eerste optionele module peilt naar het beleidsvoerend vermogen in de relatie tussen schoolbestuur en schoolleiders.
Een tweede peilt naar het beleidsvoerend vermogen in de relatie tussen schoolbestuur en coördinerend directeurs.
Een derde module peilt naar een aantal beleidsthema’s, zoals financieel beleid, preventie- en welzijnsbeleid, personeelsbeleid, enzovoort. Aan deze optionele modules kunnen ook schoolleiders en coördinerend directeurs deelnemen.
Aanvullen met:
Zelfevaluatie is een intern, cyclisch proces waarbij het schoolbestuur op eigen initiatief het eigen functioneren beschrijft, beoordeelt en – indien nodig – verbetert. Het doel is ontwikkeling: het versterken van beleid en praktijk, of het borgen van wat goed loopt.
Het proces vertrekt vanuit een gedeelde visie op kwaliteit en wordt gedragen door bestuurders, schoolleiders en coördinerend directeurs. Door systematisch informatie te verzamelen en te analyseren, ontstaat een helder beeld van waar het schoolbestuur staat en waar het naartoe wil.
Zelfevaluatie stimuleert dialoog, betrokkenheid en eigenaarschap. Het is geen verplicht nummertje, maar een krachtig middel om gericht te werken aan kwaliteitsvol onderwijs, afgestemd op de eigen context en ambities.
Het zelfevaluatie-instrument werd ontwikkeld in samenwerking met EduBROn, een onderzoeksgroep verbonden aan het departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Tot 2024 werd het instrument aangeboden via de Koning Boudewijn Stichting. Vanaf 1 september valt het instrument onder het kwaliteitsplatform van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Schoolbesturen kunnen met dit zelfevaluatie-instrument op verschillende manieren aan de slag.