Overwegingen vooraf
Onze prioriteiten

Burgerschapsvorming is niet neutraal. In het burgerschapskompas bevinden zich daarom een waaier aan thema's. Sommige van deze thema's zijn voor jullie misschien super relevant, andere niet of minder. Je kan de voor jullie belangrijke thema's aanvinken als 'prioriteit'. Hieronder zie je een overzicht van de verschillende thema's. 

Selecteer er een vijftal (klik op de vlagjes om te selecteren) die nauw aansluiten bij hoe jullie op dit moment werken aan burgerschapsvorming of wat jullie erg belangrijk vinden. Noteer kort op welke manier jullie hier reeds aan werken of waarom dit voor jullie prioritair is.

Actie ondernemen

Onze leerlingen reageren bij onrecht of wanneer iemand hulp nodig heeft. Bijvoorbeeld: wanneer iemand gepest wordt of er iets oneerlijks gebeurt op school. Ze reageren ook wanneer ze de andere niet goed kennen. 

Onze leerlingen proberen samenwerkingen met andere leerlingen te verbeteren.  Ze vinden het belangrijk dat iedereen in de groep zich goed voelt, de kans krijgt om bij te dragen en zijn of haar best doet om samen tot resultaat te komen. 

 Wanneer een medeleerling regelmatig geen boterhammen bij heeft, voelen onze leerlingen zich competent om actie te ondernemen.

Leerlingen participeren acties aan acties en engagementen voor een goed doel. Ze nemen niet enkel deel, maar mogen ook actief mee nadenken en reflecteren over maatschappelijk engagement.

 Onderzoeken

Onze leerlingen hebben een nieuwsgierige en leergierige houding naar de wereld en naar manieren om hun leefwereld en die van anderen te verbeteren. Zo zijn ze nieuwsgierig naar manieren om het milieu, het welzijn van dieren, mensen in nood, of hun buurt beter te maken. Ze tonen ook interesse in andere domeinen als religie en politiek.  

Bij complexe problemen in de wereld hebben we aandacht voor verschillende perspectieven en invalshoeken. We nodigen onze leerlingen ook uit hun eigen mening hierover te formuleren en uiten. 

We hebben aandacht voor (online) beïnvloeding en mediawijsheid. We praten erover met onze leerlingen dat niet alles op het internet waar is, en hoe media en reclame ons gedrag beïnvloeden. Wanneer er een belangrijke gebeurtenis is op het nieuws, maken we tijd om hier met leerlingen over te praten. 

Wanneer er iets gebeurt in de wereld, hebben we aandacht voor het onderzoeken van deze gebeurtenissen. We zoeken bijvoorbeeld met leerlingen of het waar is of niet, we zoeken verschillende informatiebronnen, we zoeken oplossingen en onderzoeken wat de gevolgen zijn.   

 Verbindend dialogeren

Onze leerlingen staan open voor culturele diversiteit. Ze zijn nieuwsgierig om meer te leren over andere culturen en levensbeschouwingen. Ze zien culturele diversiteit als een meerwaarde. 

In de lessen hebben we aandacht voor diversiteit. We praten met leerlingen over racisme, over verschillende culturen en over de verschillen tussen deze culturen. We hebben aandacht voor representatie in voorbeelden en materialen en het vieren van feestdagen uit verschillende godsdiensten.

Leerlingen staan open voor vriendschappen met kinderen die anders zijn op verschillende vlakken: huidskleur, geloof, thuistaal, financiële status, seksuele oriëntatie, uiterlijk, intelligentie, fysieke mogelijkheden. 

 Leerlingen proberen zich in te leven in het perspectief en de gevoelens van een ander. Ze proberen conflicten te herstellen. 

We leren onze leerlingen hoe ze kunnen reageren bij pestsituaties, zowel fysiek als online. Bij conflicten op school helpen we hen het perspectief van de ander begrijpen en naar een oplossing zoeken. 

Reflectie op levensbeschouwelijke identiteit

Leerlingen zijn zich bewust van verschillende levensbeschouwingen en willen hierover in dialoog gaan met anderen. Ze zijn zoekende naar hun eigen identiteit en levensbeschouwing en willen hierin groeien. 

We zoeken bewust naar inspirerende verhalen en bezinnende teksten voor onze leerlingen. We praten met onze leerlingen over wat we belangrijk vinden in het leven. Leraren getuigen over hun eigen kijk op het leven en hun levensbeschouwing. 

 Schoolklimaat

 Leerlingen voelen zich thuis en verbonden met onze school. Ze voelen zich deel van een grotere gemeenschap en zijn trots op onze school.

 We hebben duidelijke regels en afspraken op school en hechten ook aandacht aan het belang van deze regels.

We vinden het belangrijk dat onze leerlingen zichzelf kunnen zijn op school en dat ze aanvaard worden. We hechten veel waarde aan authenticiteit. 

We zijn een zorgend, respectvol en luisterbereid lerarenteam. We geven leerlingen extra hulp als ze die nodig hebben.

We hechten als lerarenteam veel belang aan het scheppen van mogelijkheden waarin leerlingen autonomie kunnen ervaren. We moedigen ze aan om na te denken over wat ze graag doen, eigen keuzes te maken en (voor een stuk) zelf te kiezen over welke onderwerpen ze willen leren. We geven hen zin om nieuwe dingen bij te leren en te leren uit fouten. 

Op onze school is er relatief weinig pestgedrag tussen leerlingen. Met pestgedrag bedoelen we fysiek bedreigen pijn te doen, belachelijk maken en beledigen, zowel online als op school.

We geven onze leerlingen inspraak via een leerlingenraad of kinderparlement of een andere methode. Ook binnen de klas betrekken we leerlingen om de klasregels op te stellen.