3.
Domein 2: Personeelsbeleid

Het personeelsbeleid van een schoolbestuur richt zich op de aansturing van bestuursleden en het onderwijzend en ondersteunend personeel van zijn scholen. Hierbij streeft het schoolbestuur een evenwicht na tussen de ontplooiing van het personeel enerzijds en de ontwikkeling van het schoolbestuur anderzijds. In het personeelsbeleid gaat onder meer aandacht uit naar de selectie, aanwerving en benoeming van het onderwijzend en ondersteunend personeel van scholen. Ook maatregelen inzake tucht en orde van zowel bestuursleden als het onderwijzend en ondersteunend personeel van scholen krijgen een plaats in het personeelsbeleid. 

Het personeelsbeleid dient verder specifieke aandacht te schenken aan de evaluatie en vorming of professionalisering van bestuursleden, zoals wordt geëxpliciteerd in een professionaliseringsplan. 

Daarnaast dient het schoolbestuur zijn scholen te stimuleren en te ondersteunen in de uitwerking van loopbaanbegeleiding voor en professionalisering van het onderwijzend en ondersteunend personeel.

Dit schoolbestuur... *
Ondertitel van de lickert-block
  • Helemaal oneens
    Eerder oneens
    Noch oneens/noch eens
    Eerder eens
    Helemaal eens
  • … stimuleert bestuursleden in het volgen van opleidingen en/of vormingen.
  • … levert een grote bijdrage aan het personeelsbeleid dat wordt gevoerd in zijn scholen.
  • … bewaakt dat talenten van medewerkers in zijn scholen optimaal benut worden.
  • … bewaakt dat de werkdruk over medewerkers in zijn scholen goed verdeeld wordt.
Wens tot verandering: Personeelsbeleid *
Ondertitel van de lickert-block
  • Geen wens
    Matige wens
    Sterke wens
  • In welke mate wenst u in de toekomst verandering binnen dit domein?

Wenst u een antwoord te verduidelijken of een bijkomende reactie te geven?  Uw antwoord zal letterlijk opgenomen worden in het rapport. Deze vraag is niet verplicht om in te vullen.

animate__pulse

Sterk schoolbestuur 2.0 Module 4: Beleidsdomeinen voor bestuurders en schoolleiders Bevraging: De 8 beleidsdomeinen