BIJ DEELONDERZOEKSVRAAG 3
Rond de leeftijd van 4 jaar mogen we verwachten dat leerlingen in staat zijn om binnen hun getalbereik concreet materiaal te ordenen om een overzicht te krijgen. Vervolgens kunnen ze op hun niveau ook ‘lezen’ wat er is voorgesteld en kunnen ze zelf een eenvoudige voorstelling maken. In onze ZILLbib vind je hier mooie praktijkvoorbeelden van. In het artikel Wiskunde is veel meer dan tellen of via de blog Kleutergewijs krijg je tips om aan de slag te gaan met (cijfer)materiaal zoals via patronen en verbanden.
Krantenartikelen zijn een interessante bron om kritisch te leren omgaan met cijfers en grafische voorstellingen. Laat leerlingen in de bovenbouw het belang van het kunnen ‘lezen’ van deze informatie ervaren door bijvoorbeeld eens alle ‘wiskundetaal’ uit een krantenartikel weg te filteren of een artikel kritisch te bespreken.
Naast Excel is er heel wat digitale inspiratie voorhanden waarmee je in de bovenbouw over grafische voorstellingen kan leren zoals mijn grafiek en groepsgrafiek. Numbers is een heel toegankelijke app maar enkel beschikbaar op Apple-toestellen.
Computationeel denken is nieuw in het leerplan van het basisonderwijs. We leggen hiermee onder meer het fundament voor leerinhouden rond grafische voorstellingen in het secundair onderwijs. Bij computationeel denken gaat het erom om problemen op te lossen met behulp van ICT of door inzicht in ICT. Centraal hierbij staan een aantal concepten en aanpakken die je kan terugvinden in dit schema van computationeel denken. Tal van praktijkvoorbeelden vind je op deze themapagina.