Conclusies en acties
Inspiratie voor acties deel 2

BIJ DEELONDERZOEKSVRAAG 2

Schatten, meten en rekenen met maateenheden in betekenisvolle situaties
  • Stimuleer wiskundig denken door wiskunde te doen! Veel handelen helpt om inzichten te verwerven en om tot begripsvorming te komen.
  • Onderzoek in welke mate jullie meer kunnen inzetten op een wiskundige attitude zoals zelfregulerend vermogen, onderzoekscompetentie, relationele vaardigheden, ondernemingszin en veerkracht.
  • Leg de link tussen de handeling en de verwoording met de correcte termen zoals ze in het leerplan zijn opgenomen.
  • Organiseer meetcircuits, stel meetkisten samen, spreek referentiematen af en bouw herleidingstabellen geleidelijk aan en inzichtelijk op.
  • Zet functioneel in op Tijd en oefen meermaals per dag op het lezen van de klok. Hang in élke klas op een zichtbare plaats een analoge en digitale klok. Een analoge klok heeft zeker nog zijn meerwaarde aangezien het één van de weinige instrumenten is die tijdsduur zichtbaar maakt. Geef leerlingen verantwoordelijkheid en veel oefenkansen: werk bijvoorbeeld met één of meerdere tijdbewakers van de dag. Zo ontwikkelen leerlingen een goed tijdsbesef en leren ze functioneel kloklezen. Kies daarbij voor een verwoording die past binnen de context van je school. Zowel 20 over 8 als 10 voor half 9 zijn correct. Ook 8 uur 20 is juist. Deze laatste verwoording wordt vaak gebruikt in specifieke situaties zoals in het station maar komt ook meer en meer voor in dagdagelijkse situaties. Het tekenen van de wijzers van de klok is geen leerplandoel en is dat ook nooit geweest.
  • Zet functioneel in op Geld en dit vanaf de kleuterklas. De meeste methodes voorzien duidelijke lessenreeksen over Geld.  Je kan je ook laten inspireren door dit  arti​kel .
  • Maak tijd en ruimte voor probleemoplossend denken of werk bijvoorbeeld eens met  loose parts .
  • Laat je inspireren door werken die handelend en bewegend leren stimuleren zoals  Leren in beweging MovingMath  of  Actief met rekenen en wiskunde .