Over de bevraging
Zelfevaluatie

Deze bevraging is een onderdeel van 'sterk schoolbestuur'. Deze bevraging peilt naar de perceptie van verschillende beleidsdomeinen.

De bevraging werd in opdracht van de Koning Boudewijnstichting opgesteld door onderzoekers aan de Universiteit van Antwerpen en Edubron.

Samen bouwen aan kwaliteit: de kracht van zelfevaluatie

Zelfevaluatie is geen verplicht nummertje, maar een kans. Een kans om als schoolbestuur bewust stil te staan bij het eigen functioneren, om te leren, te groeien en te versterken wat goed loopt. Het is een intern, cyclisch proces dat vertrekt vanuit een gedeelde visie op kwaliteit en gedragen wordt door bestuurders, schoolleiders en betrokkenen.

Door systematisch informatie te verzamelen en te analyseren, ontstaat een helder beeld van waar het schoolbestuur vandaag staat en waar het naartoe wil. Die reflectie voedt de dialoog, versterkt het eigenaarschap en stimuleert betrokkenheid. Zo wordt zelfevaluatie een hefboom voor ontwikkeling: een manier om beleid en praktijk doelgericht te verbeteren, afgestemd op de eigen context en ambities.

Zelfevaluatie draagt bij aan een cultuur van openheid, samenwerking en vertrouwen. Het is een uitnodiging om samen te bouwen aan kwaliteitsvol onderwijs – duurzaam, gedragen en met oog voor wat écht telt.


Meer informatie

Meer informatie vind je op de FICHE WEBLINK TOEVOEGEN.