Conclusies en acties
Inspiratie voor acties deel 2

BIJ DEELONDERZOEKSVRAAG 2

Schatten, meten en rekenen met lengte, omtrek en oppervlakte

Het leren meten speelt gedurende alle jaren van de basisschool een belangrijke rol. Spelend en explorerend leren start bij jonge kinderen met het vergelijken van lengtes, gewichten en inhouden. Daarop volgen achtereenvolgens het meten met natuurlijke maten en het meten met standaardmaten. Het actief meten krijgt heel veel aandacht. Pas daarna werken we aan het rekenen met maatgetallen. Het nieuwe leerplan zet in op het werken met referentiematen die helpen om zich een voorstelling te maken van maatgetallen. Gaandeweg en al doende krijgen leerlingen steeds meer greep op het metrieke stelsel. Meten en metend rekenen moeten vanuit dat inzicht vooral praktisch, functioneel en veelzijdig worden ingevuld.

Maak tijd en ruimte voor probleemoplossend denken

In het leerplan kiezen we resoluut voor wiskundig en probleemoplossend denken. Wiskunde is immers veel meer dan rekenen. We blijven sterk inzetten op kennis en focussen op redeneren en toepassen door heel veel aan wiskunde te doen. In het praktijkvoorbeeld Meten en maten in huis zie je hoe de leerlingen van Juf Kristien al doende wiskundige concepten verwerven.

Aan wiskunde doen beperkt zich niet alleen tot de wiskundelessen. Ook tijdens onderwijsarrangementen waarin bijvoorbeeld motorische en zintuiglijke ontwikkeling in de focus staat, kun je inzetten op probleemoplossend en logisch denken.

Het probleemoplossend denken van leerlingen stimuleer je door goede denkvragen te stellen. We hebben in scholen al heel wat creatieve manieren ontdekt om daarmee aan de slag te gaan: werken met de denkvraag van de week bijvoorbeeld of dagelijks enkele vragen uit een omslag trekken …

Werk betekenisvol

Leraren vragen zich soms af hoe ze betekenisvol met wiskunde kunnen bezig zijn. Op onze leerplansite  vind je mooie voorbeelden uit de klaspraktijk, zoals bij deze verbouwingen op school.

Naast de praktijkvoorbeelden op de leerplansite lees je in het document ‘Kansen zien om wiskundig denken te stimuleren’ hoe leraren vanuit de omgeving kansen grijpen om het wiskundig denken te bevorderen.

Zet in op een duidelijke instructie en een wiskundige attitude

We stimuleren een didactische aanpak met een duidelijke instructie en met oog voor een verticale lijn. Daarbij zetten we via de persoonsgebonden ontwikkeling in op een wiskundige attitude, zoals zelfregulerend vermogen, onderzoekscompetentie, relationele vaardigheden, ondernemingszin en veerkracht. Wil je zicht krijgen op hoe je aan een wiskundige attitude bij je leerlingen kunt werken? Bekijk dan zeker eens dit reflectiedocument.