4 4

Kwaliteitsplatform

Inschrijvingen Sterk schoolbestuur 2.0 Module 3: Beleidsvoerend vermogen voor bestuurders en medewerkers met een coördinerende functie

Nieuwe inschrijving: Sterk schoolbestuur 2.0 Module 3: Beleidsvoerend vermogen voor bestuurders en medewerkers met een coördinerende functie

Deze module peilt naar het beleidsvoerend vermogen binnen het schoolbestuur en de schoolleiding in relatie tot de medewerkers met een coördinerende functie.

Zelfevaluatie is een intern, cyclisch proces waarbij het schoolbestuur op eigen initiatief het eigen functioneren beschrijft, beoordeelt en – indien nodig – verbetert. Het doel is ontwikkeling: het versterken van beleid en praktijk, of het borgen van wat goed loopt.

Het proces vertrekt vanuit een gedeelde visie op kwaliteit en wordt gedragen door bestuurders, schoolleiders en medewerkers met een coördinerende functie. Door systematisch informatie te verzamelen en te analyseren, ontstaat een helder beeld van waar het schoolbestuur staat en waar het naartoe wil.

Zelfevaluatie stimuleert dialoog, betrokkenheid en eigenaarschap. Het is geen verplicht nummertje, maar een krachtig middel om gericht te werken aan kwaliteitsvol onderwijs, afgestemd op de eigen context en ambities.

Het zelfevaluatie-instrument werd ontwikkeld in samenwerking met EduBROn, een onderzoeksgroep verbonden aan het departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Tot 2024 werd het instrument aangeboden via de Koning Boudewijn Stichting. Vanaf 1 september valt het instrument onder het kwaliteitsplatform van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.



Geef bij meer dan één inschrijving voor ditzelfde instrument een eigen naam.